torsdag 10. april 2014

Thorsbjergbukse

Så var det på tide å skrive litt om vikingbuksene mine!

I fjor kjøpte jeg inn et gult ullstoff på Middelalderfestivalen på Hamar og i Oslo, samme selger og samme stoff. Stoffet var tenkt til bukse-sying.

Rett før jul i fjor, prøvde jeg så vidt det var å begynne på buksa. Det ble med en prøve. Mønsteret var vanskelig og måla blei bare gale, så da forsvant likegreit inspirasjonen.
Takket være en inspirasjonsboost hos Dina, fikk vi satt i gang prosjektet igjen nå etter nyttår.
Vi tok utgangspunkt i buksene funnet ved Thorsbjerg i Danmark, de berømte strømpebukselignende buksene fra jernalderen.Etter mange timer med tilpassing av mønsteret, og sying av diverse prøvebukser i bomull, fant vi endelig en form som passet greit.


 
Mønsteret prøves i bomull.
 
 
 
Bomullsbukse prøves på, og diverse rettelser ble gjort før jeg endelig kunne klippe ut i ullstoffet.
 

 
Der var man i gang med håndsyingen. Hele buksa er sydd med vevgarn(ull).
 

 
Underveis. Her har hele skrittet blitt sydd sammen. Så gjenstod det bare å sy ned all sømmonn.
 


 
Det ferdige resultatet. Må si meg fornøyd med den, med tanke på at det er første bukse jeg noensinne har sydd sammen for hånd!
Buksa er allerede prøvd ut i vind og regn, fungerer utmerket!
 
Neste bukseprosjekt blir nok en posebukse, slik som rus-vikingene brukte. Det krever en god del stoff, så må få skaffet tidsriktig ullstoff i rikelige lengder før jeg setter i gang med det.


Are

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar